اجزای سازنده فضای شهری

شهر و پیدایش شهر
فضای شهری
نقش فضای شهری
استخوان بندی شهر
عناصر اصلی شهر
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 10970 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67

اجزای سازنده فضای شهری

فروشنده فایل

کد کاربری 12271

فهرست عناوین

شهر و پیدایش شهر

فضای شهری

نقش فضای شهری

ایمنی و امنیت در فضای شهری

منظر شهری

ساختار شهر

استخوان بندی شهر

شالوده نمادین شهر

عناصر اصلی شهر

میدان

  • اندازه و شکل میدان
  • محصور بودن میدان ها

خیابان

  • طراحی و فضا و سیمای خیابان
  • ایجاد مقاطع عرضی اختصاصی برای هر خیابان
  • انطباق داشتن سطوح محدود کننده افقی و عمودی خیابان نسبت به هم
  • متنوع ساختن محیط اطراف توسط فرم رنگ و مصالح
  • تاثیر گذاری مطلوب فضای خیابانی
  • رابطه متغیر بین خیابان و محیط اطراف
  • پیوستگی عملکردی و بصری دو قطعه مقطع عرضی در طرفین باند سواره
  • تاثیر گذاری فضا با فضای سبز
  • طراحی باند سواره
    • طراحی نوار وسط خیابان
  • طراحی نوارهای مجزا کننده باندسواره ، پیاده
  • نحوه قرارگیری پارکینگ ها
    • طراحی مسیر خیابان
  • طراحی مسیر خیابان ورودی یک منطقه مسکونی
  • خیابان اصلی در منطقه مسکونی

الف- خیابان و جمع پخش کننده که احداث ساختمان در لبه های آن مجاز نمی باشد

ب- خیابان جمع و پخش کننده که احداث ساختمان در لبه آن مجاز می باشد

– خیابان فرعی مسکونی

2- مبانی طراحی خیابان های فرعی مسکونی

استفاده کننده از فرعی

  • حق بهره برداری از خیابان
    • مقطع عرضی خیابان ها
  • باند حرکت سواره
  • لبه داخلی خیابان
  • نوار مستحکم کنار خیابان
  • نوار پارکینگ
  • نوار مستحکم حاشیه خیابان
  • نوار غیر مستحکم حاشیه خیابان
  • نوار ویژه ترافیک دوچرخه
    • ترافیک پیاده – پیاده روها
  • پیاده رو
  • روگذر در معابر پیاده
  • زیر گذر در معابر پیاده
  • شیب راه های عابر پیاده
  • نوار جداکننده میانی خیابان

معماری کف سازی نا مناسب خیابانها

برنامه ریزی و طراحی معابر شهری

اجرا و نظارت

مدیریت معابر شهری

دسترسی و معابر (پخی ها، شعاع گردش، دوربرگردانها، پوشش معابر و…)

مقررات گذربندی و تنظیم دسترسی ها

مشخصات و ضوابط پیاده روها

شهر و پیدایش شهر

انسان برای اجتناب از پیمودن راه های طولانی؛ شهر را ابداع کرد. در پنج هزار سال تاریخ پیدایش شهر؛ جز صد ساله اخیر؛ انسانها یا پیاده یا به چهار پایان آمد و شد می کردند و با ساخت شهر فعالیتهای متنوع خود را در فضایی محدود متمرکز کردند.

در تمدن های حاشیه مدیترانه و مصر باستان خیابان هایی منظم و فراخ با نقشی نمایشی پدید آمد که مسیر رسیدن به معابد یا کانونهای قدرت بود. در این شهرها راه تجاری اهمیت نداشت اما خیابان ها باید جذب کننده جمعیت زیادی باشند که از روستاهای اطراف برای نمایش های نظامی یا مراسم مذهبی می آمدند. شهرهای مرکز قدرت یا زیارت؛ شکل شعاعی با مرکزیت کاخ یا معبد یافتند که اطراف آن ؛میدان گاهی وسیع ساخته می شد تا توده های مردم در آن گرد هم آیند ؛ گاه این میدانها در روزهای خاص کارکرد ثانوی می یافتند و به بازار بدل می شدند. خیابان های فراخ از میدان مرکزی تا حومه شهر ادامه می یافتند

در شهر قدیم که مردم پیاده رفت و آمد می کردند، صرفه جویی فضایی اهمیتی در درجه اول داشت و فضاهای تلف شده فقط راه را طولانی می کردند. خیابان ها باریک بودند و بسته به جمعیت شهر، خانه های اطراف خیابان ها متراکم می شدند. در بسیاری از شهرها پیش آمدگی طبقه فوقانی ساختمانها برای استفاده بیشتر از فضا دیده می شد. خیابانها اغلب کوتاه و باریک بودند.و با پیچ و خم از میان ساختمان ها می گذشتند، فضاهایی متنوع به وجود می آوردند و فضاهای شهر را به هم می پیوستند، خیابان های شهر به علت جلوگیری از خاکبرداری و خاکریزی از توپوگرافی تبعیت می کردند.

فضای شهری

یعنی طراحی فضاهای بی شکل باقیمانده وتصادفی برای رسیدن به مکانهایی مثبت و با معنا. مکان هایی که مردم آن را متعلق به خود می دانند و در ذهن و خاطره آنها تصویری مطلوب دارد و فضاهایی که فعالیتهای متنوعی دارند که فضا را سرشار از زندگی می کنند. فعالیت هایی که با هدف مردم از آمدن در آن فضا سازگاری دارند . به طوری که آن ها می توانند آزاد انتخاب کنند که به چه فعالیتی مشغول شوند فضایی فراتر از فضاهای تک منظوره که تنها برای تفریح هستند یا خرید ترکیبی از فعالیت های مختلف انسان در فضای آزاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *